תאורה – עיצוב חלל המגורים

שימוש בגופי תאורה תורם רבות לעיצוב הפנים הכולל ולתחושה והרושם הנוצרים בחלל. טעות נפוצה היא לא לקחת בחשבון את עלות גופי התאורה ולא להקדיש לנושא מחשבה מראש. תכנון מוקדם של תאורת הבית והכנסתה למערכת השיקולים הכללית, הן מבחינה טכנית, הן מבחינה עיצובית והן מבחינת ניתוח צרכים, תמנע אלתורים במקרה הטוב או טעויות בלתי הפיכות במקרה הרע.

בעבר היינו מסתפקים בהארת החלל ע"י גוף מרכזי הממוקם במרכז החדר, כיום התאורה מורכבת יותר ומשמשת, בנוסף להארה כללית, גם ליצירת הדגשים ואווירה.
בחלל המגורים רצוי לבחור גוף אחד גדול ומרשים ומלמקם אותו מעל פינת האוכל . את שאר החלל נאיר באמצעות גופים צמודי קיר או שקועי תיקרה כך, שלא יאפילו על הגוף המרכזי. ניתן לחלק את הגופים למספר נקודות הדלקה ובכך לשלוט על כמות התאורה בחלל ולהתאים אותה לשימושים השונים.
כיום ישנן נורות חסכניות המתאימות לגופי תאורה רבים. נורות אלו קיימות בספר גווני תאורה, מהחם – המפיצות או צהוב, אל הקר – המפיצות אור לבן. בחלל המגורים ממולץ להשתמש בנורות החמות אשר משרות אוירה נעימה יותר ואילו בחלל המטבח ניתן להשתמש בנורות הקרות אשר נותנות תחושת בוהק וניקיון. כאשר אנו בוחרים גוף תאורה, גוון הנורה ישפיע על מראה הגוף ורצוי לבחון את הגוף כאשר מותקנת בו הנורה בגווון אותו אנו רוצים.

בבחירת גופי התאורה רצוי לקחת בחשבון את עיצוב הגוף, הנורות המתאימות לו, וצורת ההארה. ישנם גופים הנותנים תאורה ממוקדת, אותם נעדיף למקם מעל משטח עבודה או אלמנט ספציפי אותו בחרנו להאיר, ישנם גופים הנותנים תאורה המתפזרת בחלל כולו, ישנם כאלה המאירים למעלה ולמטה, ישנם כאלה המאירים באופן ישיר , או דרך אלמנט החזרה אשר יוצר אפקט של אור רך יותר.
כיום עיצוב התאורה הפך למיקצוע בפני עצמו השייך לתחום עיצוב הפנים, האפשרויות הן בלתי מוגבלות ושימוש מוסכל יביא לתוצאות אשר ישדרגו את החלל פלאים.

חזרה